Wybór miejsca to początek Waszej przygody
Wybór lokalu to zazwyczaj jedna z pierwszych czynności podejmowanych przez Parę Młodą w momencie rozpoczęcia organizacji wesela. Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze często terminy dostępne w danym lokalu są dość odległe i determinuje to poszukiwania pozostałych podwykonawców. Po drugie wystrój i typ wybranego lokalu często nadaje charakter całości przyjęcia. Można wyróżnić kilka rodzajów lokali, między którymi dokonujemy wyboru, w tym klasyczną salę weselną. To jedna z najbardziej podstawowych opcji. Zazwyczaj jej wygląd nie narzuca znacząco określonego stylu, natomiast wiele mogą zmienić odpowiednie dekoracje i to one będą odpowiedzialne za charakter przyjęcia.
Zacznijcie od podstawowych informacji jakie trzeba pozyskać od sali
Może się wydawać, że jest to rzecz oczywista i nie trzeba o tym mówić, a tym bardziej pisać, jednak podczas przygotowywań do ślubu pojawia się tyle informacji i rzeczy do załatwienia, że zwyczajnie można o czymś zapomnieć jeśli się wcześniej tego nie zanotuje.
Podstawowe informacje to:
- lokalizacja oraz dojazd,
- dostępna przestrzeń oraz informacja czy miejsce jest Wam udostępnione na wyłączność,
- maksymalna ilość osób, które mogą komfortowo bawić się na przyjęciu,
- osoba kontaktowa oraz telefon bądź email do niej.
Najważniejszy dokument to umowa z lokalem
Miejsce na przyjęcie weselne wraz z wyżywieniem to zwykle największy pojedynczy koszt wesela. To właśnie umowa z lokalem opiewa na największe kwoty. Sam dokument może liczyć od kilku do kilkunastu stron i niestety nie istnieje żadna droga na skróty - trzeba całą umowę przeczytać. Zdarzają się sale, które upraszczają sprawę i sporządzają prostą, przejrzystą umowę. Niestety z powodu wielu obaw i niepewności docierających z każdej strony, każdy chce się dobrze zabezpieczyć, przez co umowy potrafią być bardzo zagmatwane. Pamiętajcie, że dobra umowa powinna zabezpieczać obydwie strony, a nie tylko usługodawcę. Poniżej przedstawiamy Wam kluczowe aspekty, które powinny się znaleźć na umowie z salą:
- data przyjęcia z uwzględnieniem godzin od kiedy do kiedy miejsce jest do Waszej dyspozycji,
- koszt za osobę wraz z uwzględnieniem ewentualnych rabatów dla podwykonawców, dzieci itp.,
- sposób zapłaty, daty kolejnych transzy (zabezpieczeniem dla Was może być płatność ostatniej transzy po wykonaniu usługi).
Dodatkowe pytania do sali, które warto zadać
Podczas spotkania z menadżerem sali warto dopytać o wszystko na początku, aby później nie było wielkiego zaskoczenia. Dodatkowe ustalenia powinny mieć swoje odzwierciedlenie na umowie. Nie polegajcie na ustaleniach werbalnych, bo wszyscy jesteśmy ludźmi i każdy może o czymś zapomnieć. Napisanie czegoś na papierze nie tylko chroni Was w świetle prawa, ale także pomaga uniknąć niepotrzebnych spięć z menedżerem lokalu przed samym przyjęciem.
O co zapytać salę na samym początku?
- Czy na miejscu jest zatrudniony kucharz na stałe, czy sala współpracuje z cateringiem zewnętrznym?
- Czy macie wpływ na wybór menu, czy jest ustalane z góry? Czy i kiedy jest przewidziana degustacja i czy jest ona wliczona w koszt sali?
- Czy istnieją różne opcje menu do wyboru np. dla wegan, osób z nietolerancjami itd.?
- Czy sala ma w swojej ofercie tort, stacje kulinarne, barmana, stół wiejski i inne tego typu atrakcje? Co dzieje się, jeśli chcecie skorzystać z zewnętrznych atrakcji - czy jest opłata za ich rozstawienie się na sali?
- Jakie są dodatkowe opłaty, którymi później sala może Was obciążyć? Czasem możecie się ich nie spodziewać i są niemiłym zaskoczeniem, co innego jak wiecie o nich od samego początku - przykładowe opłaty to np. korkowe, opłata za szatniarza w zimę, opłata za zużycie prądu.
- Czy sala jest na wyłączność, czy obok może odbywać się druga impreza?
- Od kiedy możecie wejść na salę z dekoracjami? Czy dzień przed Wami/bezpośrednio przed Waszym weselem jest jakieś inne przyjęcie?
Zwróćcie uwagę na wyposażenie sali i co dane miejsce może Wam dodatkowo zaoferować
Czasami sale są piękne same z siebie, niewiele potrzeba wnosić z zewnątrz. Niektóre miejsca od razu projektowane są w konkretnym klimacie i to bardzo upraszcza temat dekoracji. Dopytajcie czym dana sala się wyróżnia i co jeszcze może Wam zaproponować w ramach umowy. Często można się bardzo miło zaskoczyć a wystarczy odrobinę pociągnąć za język. W niektórych miejscach w schowkach mogą czekać stare meble, dekoracje, które kiedyś były modne… A moda lubi wracać i może akurat stary stolik idealnie wpasuje się w Waszą wizję.
Elementy do sprawdzenia w kwestii przestrzeni oraz wyposażenia:
- wygląd zastawy stołowej, rodzaj szkła podawanego na przyjęciu
- rodzaje stołów i krzeseł
- typy i kolory obrusów
- obecność klimatyzacji/ogrzewania oraz szatni
- ilość toalet oraz kto dba o ich wyposażenie
- miejsce na dodatkowe atrakcje/stacje typu barman, stół wiejski
Sprawdźcie, jakie doświadczenie ma sala oraz jak się współpracuje z jej pracownikami
W czasie pandemii wiele zmieniło się w branży ślubnej oraz wiele informacji o salach i podwykonawcach może być już nieaktualna. Podpytajcie salę jakie ostatnio najciekawsze wesela organizowali. Sprawdźcie, czy ich realizacje przypadają Wam do gustu. Poszukajcie opinii w internecie i na social mediach. Zwróćcie uwagę na daty wpisów. Najbardziej wiarygodne są obiekty z komentarzami dodawanymi nieprzerwanie w czasie.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że powyższy artykuł dodał Wam odwagi na poszukiwanie wymarzonej sali. Pamiętajcie, że pytań do sali na pewno będzie znacznie więcej. Sami oceńcie, które chcecie zadać, a które nie są dla Was konieczne. Każda para poszukuje czegoś innego i zwraca uwagę na inne aspekty. Coś co jest zupełnie nieważne dla jednej, może być bardzo istotne dla drugiej pary. Pamiętajcie - dostosowujcie wszystko co przeczytacie do siebie i swojej sytuacji.